Značka a barva: Postavení nejen v kanceláři?

Značka a barva KANKRY

Známe to ze školy a z dětských let. Kdo nemá tu správnou značku batohu, či to správné zvíře nebo postavičku na penálu, je mimo. Co ale v době kanceláří a dospělého byznysu? Děje se to i tady? Netradiční pohled na netradiční problematiku.

Pamatujete si na svá školní léta? Kdo neměl penál s těmi správnými postavičkami nebo se závoďákem, ten byl prostě “out”. A kdo neměl tašku s Transformery, ten byl na samém okraji třídní společnosti. Dnes se nad tím už asi jen pousmějeme, ale opravdu tohle “kastování” skončilo s odchodem ze školních vrat? Jak to vypadá v kancelářích, na stolech na našich poradách a u stolků v kavárnách?

Každý má v kapse mobilní telefon, nebo dokonce několik, většina z nás má tablety, notebooky, a třeba i další techniku. Jistě, část z toho je firemní a záleží na vaší firmě, jakou platformu zvolí a zda třeba zůstává věrná jedné značce telefonů, nebo bere prostě všechno s jedním systémem. Ale sociologické a psychologické studie ukazují, že i značka a barva techniky ovlivňuje mínění o nás u ostatních. Jistě, manažer, který nosí růžovou košili prostě proto, že manželka je pryč a on si dal prádlo do pračky sám, to se dá ještě ustát. Když ale k tomu nosí svítivě růžový tablet nebo má růžovozlatý iPhone, to už se pak ostatním vysvětluje dost blbě.

Obecně platí představa, že cokoliv černé je profesionální – dokonce to výrobci rádi zdůrazňují ve svých reklamách a popiscích produktů. A jde to tak daleko, že třeba i stejný výrobek je v černé dražší než v barevné variantě, což je mimochodem z pohledu výrobních nákladů a procesu výroby naprosto neopodstatněné. Co se týče bílé, tak ta je vnímána spíš jako domácí zařízení, samozřejmě s výjimkou Apple, který si svůj bílý design docela udržuje. Jakékoliv barvičky jsou vnímány jako extravagance, někdy odůvodněná, někdy ne.

Nechci strašit, ale kastování podle značky se děje i v dospělosti a v byznyse obzvlášť. Kdo má hezky vypadající profesionální zařízení, byť by hardwarově bylo nic moc, ten jede. Kdo přijde s růžovým tabletem s králíčkem v chlupatém obalu s oušky, ten prostě nejede.

Schválně jsem se zeptal několika svých známých pracujících v personálních agenturách, původně jsem si myslel, že si budou ťukat na čelo, jakou kravinu to zase vymýšlím. Ale překvapili mě. Takřka všichni mi potvrdili, že v dnešní době u náborových pohovorů sledují nejen oblečení a celkový vzhled zájemce, ale dívají se už i po jeho zařízení a po tom, jestli a jak ho využívá před, při i po pohovoru. To mě upřímně překvapilo. Zase jsem jednou, zdá se, objevil Ameriku. Ale nic si z toho dělat nemusíte, není to určitě tak strašné, jak se to na první pohled může zdát. Ale je pravda, že na poradě u konferenčního stolu v zasedačce vypadá červený tablet mezi iPhony v decentních manažerských kožených pouzdrech jako pěst na oko.

Téma pro diskusi pod článkem: Sledujete i vy zařízení svých kolegů? Setkali jste se s nějakým intenzivnějším porovnáváním?

Michal Rada

Související příspěvky