Nejvíce si ceníme e-mailů a fotek, s ochranou si hlavu nelámeme

KANKRY

Ačkoli za nejcennější data na internetu považujeme většinou fotografie a obsah našich schránek elektronické pošty, téměř polovina z nás (42 %) se neobtěžovala změnit si heslo ani po úniku dat. Tyto informace vyplývají z průzkumu společnosti Avast, jehož se zúčastnilo více než 11 000 uživatelů z celého světa, z toho 1 285 bylo z ČR.

Devět z deseti uživatelů Avastu z celého světa označilo svá data jako cenná. Konkrétně v Česku svá online data za cenná považuje 86,2 % respondentů, což je o 4 procentní body méně než světový průměr. Z hlediska využití i hodnoty jednotlivých internetových účtů je celosvětově na prvním místě e-mail. Hned za ním se umístil Facebook, který nejčastěji používají Indonézané. Češi Facebook navštěvují zhruba stejně často jako Američané, ale naopak méně než Němci, Francouzi či Britové.

Když pomineme údaje o financích, považují respondenti za nejhodnotnější informace obsažené v e-mailech a rychlých zprávách a také fotografie, videa a kontakty. Zatímco ve většině zemí jsou z hlediska soukromí na internetu nejdůležitější data komunikační, pro respondenty z Česka měli nejvyšší hodnotu jejich fotografie.

Jakou hodnotu mají naše data?

Polovina všech zúčastněných uvedla, že jejich osobní data mají pravděpodobně hodnotu 2 000 Kč nebo více. Osobní údaje, jako jsou uživatelská jména, hesla či údaje o platebních kartách, se ale ve skutečnosti v internetovém podsvětí prodávají za pouhých 50 Kč (podle aktuálního kurzu bitcoinu). Právě nízká cena důvěrných informací zvyšuje nutnost ochrany našich osobních dat.

Nejvyšší finanční hodnotu obecně lidé přisuzují datům z internetových obchodů jako Amazon či Aukro. V České republice by nejvíce lidí bylo ochotno zaplatit 2 000 Kč a více za data uniklá z Dropboxu a podobných cloudových úložišť.

Kolik procent uživatelů z ČR je ochotno zaplatit za svá data 2 000 Kč a víc na různých online účtech?

20,2 %  Dropbox a jiná cloudová úložiště

13,0 %  E-mail

10,5 %  Facebook

10,1 %  Amazon, Aukro a jiné internetové obchody

9,5 %   Snapchat

6,2 %   LinkedIn

5,6 %   WhatsApp a další chatovací aplikace

4,7 %   Twitter

Průzkum Avastu ukázal, že i přestože se mnoho uživatelů již stalo obětí úniku dat, své heslo si následně změnily pouze necelé dvě třetiny. Téměř 62 % z nich si navíc heslo změnilo pouze na napadené webové stránce. Takové jednání je rizikové, protože kyberzločinci často používají ukradené přihlašovací údaje k získání přístupu k dalším účtům. Řada uživatelů totiž k různým účtům používá stejné přihlašovací údaje.

Přibližně 80 % uživatelů si svá hesla ukládá ve webovém prohlížeči, což také není bezpečné. K heslům uloženým v prohlížeči se totiž může dostat i software nainstalovaný v počítači. Co můžete pro ochranu svých dat udělat? Jedním z účinných způsobů ochrany dat je používání složitých hesel vždy a všude. Ideálně by mělo obsahovat čísla i písmena a mít minimálně osm znaků. Důležité je také mít pro každý účet jiné heslo.

Související příspěvky