Televizní národ

televizní národ

Každý pátý Čech dá přednost televizoru před partnerem a každý druhý u něj tráví čas před spaním. O Češích se tvrdí, že jsou televizní národ. Televizor má u nás 95 procent domácností a před obrazovkou denně v průměru vydržíme tři hodiny a 45 minut. Jen pro srovnání – Američané, kteří jsou považováni v této kategorii za světové rekordmany, tráví před televizí ještě o 62 minut déle.

Kolik a kde máme v domácnosti televizorů, kdy se na ně díváme, jaké televizory bychom si přáli doma mít, ale také co nám na nich nejvíce vadí – to vše bylo součástí sociologického průzkumu, který si letos v dubnu nechala vypracovat společnost Samsung u společnosti Ipsos na reprezentativním vzorku 525 Čechů ve věku od 18 do 65 let.

Téměř 40 procent českých domácností vlastní pouze jeden televizní přijímač a jen o necelá tři procenta méně domácností má televizory dva. Zbylých 19 procent pak má dokonce tři a více televizorů. Nejčastěji najdete televizory v obýváku – má je tam 93 procent dotázaných.

Televizní přijímače nejčastěji umísťujeme na nábytek u stěny (67 %), pětina domácností má pak přístroj připevněný na stěně. Kromě obýváku Češi nejčastěji sledují televizi v ložnici (34 %), dětském pokoji (22 %) a kuchyni (16 %). Najdou se ale i tací, kteří si dají televizor do garáže (3 %) nebo pergoly (1,5 %).

Televizor, který dokáže splynout s interiérem jako chameleon

Více než třetina Čechů by si nejraději pořídila televizor, který by dokázal splynout s okolním prostředím podobně, jako to umí chameleon. Hlavním důvodem je černá barva obrazovky vypnutého televizoru, která jim v interiéru na tak velké ploše vadí. Většinou to řeší tak, že jej raději vůbec nevypínají a používají jej jako kulisu. Od letošního roku si však mohou pořídit některý z modelů řady Samsung QLED vybavený režimem Ambient. Ten přes mobilní aplikaci rozpozná barvu a vzor zdi, před níž nebo na níž je televizor nainstalován, a dokáže obrazovku přizpůsobit dekoru interiéru, čímž vznikne elegantní, zdánlivě průhledná obrazovka, a zákazníci na vypnutém televizoru už nevidí jen prázdnou černou obrazovku.

Smart TV bude mít brzy přes 80 procent Čechů

S plánovaným přechodem na nový standard DVB-T2 řeší většina domácností také nákup nového televizoru. Chytrý televizor vlastní už více než třetina Čechů (35,5 %) a téměř polovina o jeho nákupu uvažuje, někdo již letos (16,5 %) nebo v nejbližších letech (31 %). Navíc všichni, kteří již Smart TV mají nebo o její koupi uvažují, ji bezdrátově propojí s dalšími zařízeními v domácnosti.

Je tedy jasné, že pro Čechy je televizor opravdu velmi důležitý. Vždyť dokonce polovina Čechů sleduje televizi nejčastěji před spaním. Je to pro nás také prostředek odpočinku po práci (40 %) nebo se na ni koukáme během domácích prací (37 %). Celý den pak sleduje televizní vysílání každý pátý Čech (19 %). Nejvíce času u televizoru stráví Češi sledováním filmů (82 %), seriálů (70 %), zpravodajství (67 %), dokumentů (51 %) a také sportovních přenosů (40 %) nebo reality show (19 %). Ženy na rozdíl od mužů upřednostňují seriály (78 %, resp. 61 %) a reality show (23 %, resp. 14 %), kdežto muži jsou většími fanoušky sportů (50 %, resp. 30 %).

„Na dotaz, zda s televizí tráví Češi více času než se svým partnerem, odpověděla kladně skoro pětina dotázaných a další více než čtvrtina uvedla, že je to tak půl na půl. Televizory nám tak do života viditelně zasahují velkou měrou,“ říká Martin Huba, produktový manažer společnosti Samsung a dodává: „Třetina Čechů také uvedla, že má televizor záměrně zapnutý při usínání.“

Sledování celé série seriálu je trendem

S příchodem nových internetových televizí a videoték začali lidé stále více koukat na celé seriálové série najednou. Pro tento trend se objevil anglický název binge watching. A podle průzkumu se tato zábava rozvíjí i v České republice. Podle výsledku průzkumu totiž tři z deseti Čechů pravidelně koukají na několik dílů seriálu (nebo filmové série) za sebou a dalších 41,5 procenta občas. Čtvrtina z nás pak také již někdy zažila či dokonce pořádala seriálový či filmový maratón. Herní maratón u televizoru pak vyzkoušelo 17 % z nás. Stále populárnější je i využívání IPTV služby, kde je Samsung lídrem v oblasti nabídky aplikací

Velké množství kabelů se dá také snadno vyřešit

Jednou z věcí, která českým uživatelům na televizorech vadí, je neustále přibývající počet kabelů. Tři a více kabelů má k přístroji připojena téměř polovina uživatelů, a tak není divu, že pětina dotázaných touží po televizi, která by si vystačila pouze s jediným kabelem. Samsung QLED jim nyní nabízí řešení nazvané One Invisible Connection. K propojení televizoru a všech externích zařízení teď stačí už jen jeden jediný téměř neviditelný kabel, který navíc zajišťuje elektrické napájení ze zásuvky. Kabel vede z televizoru do One Connect Boxu, ke kterému se pak připojují další zařízení.

Co tedy televizor pro nás Čechy vlastně znamená? Nejčastěji ho považujeme za prostředek ke sledování zpravodajství (62 %), malé domácí kino (49 %), nebo za kulisu při jiných činnostech (46 %). Téměř pětina dotázaných odpověděla, že televizor vnímá také jako designový kus v interiéru svého bytu.

Související příspěvky