RECENZE Knihy Vadima Petrova Načítání

Vadim Petrov Načítání

O čem je kniha Načítání? Kniha se zabývá aktuálními tématy kyberterorismu, fake news a virtuálních životů. Stranou Petrovova zájmu nezůstávají ani sociální sítě a „horliví” aktivisté i boj proti autoritám. Přináší také zamyšlení nad divokým současným světem, kdy ten virtuální začíná přebírat vládu nad tím reálným. Atmosféru románu dokreslují fotografie Veroniky Maškové.

„Proč mi neodpovídáš, když přece vidím, že
jsi on-line,dokonce vidím, že sis zprávu přečetl?
Proč mi nebereš telefon, když vidíš, že ti volám?
Proč mi nezavoláš zpátky?“

A co jsem zde našel já? Tak to vám řeknu docela přesně, je to prostě opravdu zajímavé multižánrové čtení, které mne uchvátilo od samého začátku a je tak nějak v podstatě prostě ze života dnešního uspěchaného digitálního i offline světa. Nazval bych to, takovým „interaktivním“ čtením, kdy zároveň sledujete příběhy tří hlavních hrdinů. Ano dobře slyšíte, rovnou tři. Prvním z nich je Adam, který je představitel internetové generace. Také je programátor, počítačový hacker a aktivista. Je přesvědčený, že dosavadní společenská pravidla musí skončit a nahradí je jiná. Internet a volný přístup všech a ke všemu k tomu dává jedinečnou příležitost. Ne všechny z jeho generace to trápí, život nabízí tolik jiných povyražení než měnit svět, ale je to jedna ze zábavných možností. Adamova přítelkyně Eva má například o životě zcela jinou představu.

„Eva přehodila nohu a slezla z postele. Kalhotky našla pod postelí.
Musela pro ně na všechny čtyři. Adam se díval na její vyšpulený zadek.“

Druhým z hrdinů této knihy a zároveň dnešního světa je Daniel, který je čerstvý důchodce. Snaží se ještě nějak uchytit. Jenže pracovní trh potřebuje mladé lidi, kteří dokážou přepínat mezi reálným a virtuálním světem automaticky, bez přemýšlení. Navíc Daniel cítí, jak mu ubývá energie. Dost sil ho stojí, aby se přicházejícímu stáří ubránil a přirozený úpadek organismu zpomalil. Jeho o dost mladší partnerka Clare věnovala veškerý čas kariéře a životnímu stylu bez dětí. Velkou rodinu ale vždycky chtěla. Má poslední příležitost něco s tím udělat.

Třetím hrdinou je Wang. Jeho životní tragédie mu změnila pohled na svět. Stal se prostě vnímavější. Wang žije jinak než jeho předkové, kteří se po generace plahočili na kamenitých svazích jižní Číny. Má doktorát z univerzity a vydělává dost peněz.

Všichni tři hrdinové mají silnou touhu po životní změně. Jen potřebují prvotní impulz.

Dějem se prolínají různé příběhy, ale já bych mezi hrdiny prostě zařadil všechny účinkující jak v tomto románu, tak v dnešním šíleně se řítícím kupředu digitálním, virtuálním a přetechnizovaném světě.

Tuto knihu si můžete koupit zároveň v digitální i „offline“ verzi. I když jsem jeden z těch lidí, který testuje a zároveň využívá všechny moderní technologie, zvolil jsem si pro čtení právě tu tištěnou verzi.

Vzhledem k tomu, že je před Vánocemi, čtenáři ICT NETWORK NEWS mají 10% slevu při zadání kódu ICTNN na adrese: www.grada.cz/nacitani-10528.

Užijte si pohodové čtení v těch dlouhých zimních nocích.

Petr Smolník